MIN RESA FRÅN 85 TILL 70 KG

Alright, nu när jag skriver så mycket om min viktnedgång och träningen, så har jag ju också fått in en hel del nya läsare och folk som är väldigt nyfikna på hur jag gått till väga för att uppnå detta för mig, helt otroliga resultat på -15 kg. Om jag ska vara helt ärlig, så var det i början inte ens meningen. Självklart ville jag gå ner i vikt, men jag gjorde inte särskilt mycket åt saken utan gick bara mer och mer upp i vikt istället och i slutet så ville jag bara kräkas över mig själv.

Den största förändringen skedde då jag flyttade hit till USA i augusti och jag tror att utan det så hade jag aldrig vart där jag är idag viktmässigt. Hur som helst, min resa startade iallafall där och som jag sa så var det inte medvetet och jag hade inget mål, utan det var så att jag mådde otroligt dåligt här de första 7-8 veckorna. Jag hade flyttat så sjukt långt hemifrån, jag hade hemlängtan, jag bodde med en ny familj som jag egentligen inte hade någon aning om vilka de var, allting var nytt och jag kände mig inte alls bekväm med att gå och ta mat från deras skafferi och kylskåp. Så summan av kardemumman blev att jag inte alls åt särskilt mycket under dessa 7-8 veckor och det gjorde att min magsäck krymptes. Hemma åt jag sjukt mycket mat vilket antagligen var en av orsakerna till varför jag inte kunde gå ner i vikt. Så under de första veckorna så tror jag att jag gick ner runt 5 kg utan att egentligen göra något. Då jag började se att jag gick ner i vikt, (och då jag mådde bättre igen) så fick jag ny kraft och började träna. Jag åt aldrig godis, drack aldrig dricka eller någon alkohol, vilket jag vet är en stor del också att jag efter min dåliga period fortsatte att gå ner i vikt, och att jag hade börjat gyma också. Efter någon månad, i mitten på november närmare bestämt så blev jag förkyld så kunde inte gyma, sen blev det thanksgiving (MASSA MAT!!!) och jag hade inte vart på gymet på länge och hade helt tappat inspirationen och såg på min kropp att jag hade slutat tränat. Gick inte upp särskilt i vikt, kanske 1 eller 2 kg under denna period som jag tror höll på resterande delen av året. Men sen vid nyår fick jag en nytändning och började träna igen. Sedan då jag började på college i slutet på januari, så började jag träna med min au pair kompis Selina och vi triggade varandra och det var väl då som jag verkligen började träna på riktigt och började sätta ett mål med min träning.

Vi hade också en 4 veckors period då vi inte fick äta några sötsaker eller snacks eller dricka eller något alls och sedan försökte vi undvika kolhydrater helt också. Under hela året så har jag försökt många olika dieter och räknat kalorier och försökt köra någon variant av LCHF och ja, jag vette sjutton allt jag jar prövat, men helt ärligt så det som funkar bäst för mig är sunt förnuft helt enkelt. Undvik gärna socker, ät inte supermycket kolhydrater, ät ingen snabbmat, ät inte så stora portioner, ät då du är hungrig och gå inte och små snacksa hela tiden. Har du ätit lunch och det kanske är för tidigt för middag och du blir hungrig, ja men ät lite yogurt, eller en frukt, eller ät några skivor kalkon eller vad som helst så länge du skippar bullen. Självklart så måste man ju ha någon sorts koll på vad man stoppar i sig under dagen, men det säger sig ju självt att om du trycker i dig en liter cola och massa sötsaker så kommer du ha sjukt svårt att gå ner i vikt. Det är självklart okej att unna sig något gott då och då, jag tröck precis i min en muffins utan att det rör mig särskilt mycket, men man måste ju ha en gräns liksom. Hade säkert kunnat gått ännu fortare för mig och kanske hade fått en lite tajtare kropp snabbare om jag skippade muffinsen, men jag vill helt enkelt inte helt ta bort gosakerna. Jag vet att jag kan om jag vill, men just nu så vill jag helt enkelt inte haha.

Min resa har helt klart vart upp och ner, ner och upp och sen upp och ner igen, helt galet men jag är så himla stolt över mig själv att jag äntligen har kommit ur mina dåliga vanor som jag hade hemma i Sverige. Nu är det bara att fortsätta såhär och se till att jag tar med mig alla bra vanor hem igen.

Angående träningen, så har jag en favoritsida där jag tar mina träningsscheman och det är http://fitnessguru.se/. Denna sidan är också bra för kostscheman osv, jag hittar nästan allt jag behöver där. Just nu så finns mitt träningsschema här. Den enda skillnaden är att jag istället för att powerwalka 1 timme springer i ca 45 min istället. Använder mig också av nästan alla tillvalsövningar (ni fattar om ni läser schemat) för att få ett lite längre träningspass. Det som jag tror har vart det viktigaste för mig nu i slutet för att gå ner de sista kilona är absolut att jag har börjat styrketränat. Som tjej är man oftast rädd för att styrketräna att man ska få stora muskler, men var inte oroliga brudar. Styrketräning är sjukt bra, du får en snyggare tajtare kropp och du ökar förbränningen något fruktansvärt och du kommer INTE att bli någon bodybuilder det kan jag försäkra er om. Sen gäller det att ha disciplin. Det är ibland riktigt JÄVLIGT att behöva gå till gymet, men de dagarna är det extra viktigt att ta sig dit för då känner man sig extra duktig efteråt, och främst nöjd med sig själv att man pallrade sig dit. Jag brukar tänka på min drömkropp de dagar jag verligen inte vill gå och inser att om jag inte åker till gymet, så kommer jag aldrig att nå det målet. Jag har haft några riktigt jobbiga dagar på gymet, och det har verkligen inte vart en dans på rosor, men det är värt vart enda slit och än är ju min resa inte över. Nu är det bara fortsättningen och att hålla kvar i allt som jag har byggt upp. Innan jag kom hit så orkade jag på allvar inte jogga i 5 minuter. Om någon sa till mig att jag skulle springa ens 2 km så skulle jag dött av skratt och dumförklarat den personen. Idag sprang jag 8 km på 40 minuter och det om något är ett bevis på hur sjukt långt jag har kommit. Min drömvikt är 65 kg och dit ska jag komma, förr eller senare. Det gäller bara att aldrig ge upp på sig själv, att fortsätta kämpa när det är som jobbigast och ha många delmål på vägen. Mitt första stora genombrott var att komma under 80 kg, något som jag för ett år sedan trodde var omöjligt, och efter det har jag bara fortsatt fightat mot mig själv och nått nya mål hela tiden. Nu är jag snart under 70 kg och jag är uppriktigt sagt rätt så chockad över reslutatet. Sen måste ni veta att allt detta sker inte på en dag eller en vecka. Självklart läser vi i tidningar om "Anna som tappade 40 kg på 2 månader" osv blablabla, ja kul för henne, det var EN människa av hundratusentals och självklart uppmärksammas det och det är vad vi ser i media, men TÅLAMOD mina vänner, det MÅSTE man ha, för tyvärr för de flesta av oss går vi inte ner så mycket i vikt på så kort tid. Jag har gått ner 15 kg på 10 månader, vilket är 1,5 kg i månaden och det är inte alls mycket om man tänker efter, men det är inte det som är det relativa, utan det är helheten. Ge det tid, ha tålamod, tro på er själva för kan jag, SÅ KAN NI!

Så för att se ungefär hur min viktnedgång vart, så har jag som tur var försökt att bokföra lite:
17 augusti: 85 kg
13 september: 78.9 kg
(tyvärr ett lånt hopp från detta datum)
10 april: 74.2 kg
23 april: 73 kg
31 maj: 71.8 kg
11 juni (idag): 70.7 kg

Detta var min resa och min historia, jag hoppas att jag lyckades inspirera iallafall någon med detta och att någon hade kul medans de läste. Avslutar med dessa bilder:

Jag för ett år sedan:

Jag idag:
image description

Nu ska jag fortsätta se LA Kings spöa skiten ur NJ Devils och vinna stanley cup! Puss finisar.

Kommentarer
Postat av: elina

du är så himla duktig ida! kram på dig :))) hoppas vi ses snart!

2012-06-12 @ 15:56:39
URL: http://enfiskelina.blogg.se/
Postat av: Malene

Gratulerer så masse! Du burde være så stolt over deg selv! :-)

2012-06-12 @ 16:34:09
URL: http://www.maleneinusa.blogg.no
Postat av: Nannasnowblack - om min deff, träning & mode!

Vad duktig du är!! Inspirerande att läsa :)

2012-06-12 @ 16:44:29
URL: http://nannasnowblack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0